Siste nyheter
NYHETER
Enata | Snur etter press – nå er det igjen gratis parkering her
2098
post-template-default,single,single-post,postid-2098,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-14.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive

Snur etter press – nå er det igjen gratis parkering her

Snur etter press – nå er det igjen gratis parkering her

Moss Avis 22.08.2022 av Håvard Johansen

Snur etter press – nå er det igjen gratis parkering her

Etter at det ble innført parkeringsavgift på Lilleeng Helsepark i slutten av juli, har misnøyen vært stor blant både næringsdrivende og kunder. Nå snur gårdeier Enata Eiendom og gjeninnfører gratis parkering.

– Dette har vært en vanskelig sak for oss, men nå har vi landet på å reverse ordningen, forteller Espen Klevmark.

Han er daglig leder og blant eierne av Enata Eiendom, som eier helseparken.

Det manglet ikke på reaksjoner da parkeringsavgiften ble innført. Både kunder og næringsdrivende raste mot endringen, og enkelte kunder hevdet at de ville slutte å besøke området.

Nå snur altså Klevmark og Enata i saken, og går tilbake til omtrent lik ordning som tidligere.

– Nå blir det to timer gratis parkering, men man må registrere bilskiltet sitt, forklarer gårdeieren.

Endringen har allerede blitt innført. Enkelte bedrifter har en utvidet avtale som gir kunder tre timer gratis.

Leietaker sa opp før reverseringen

– Hva er årsaken til at dere reverserer ordningen? Handler det om press fra leietakere? spør Moss Avis da vi prater med gårdeieren.

Vi merket at det var dårlig stemning blant leietakere og kunder, og det ønsker vi ikke, svarer Klevmark, som forteller at han selv har sittet og observert misfornøyde kunder ved parkeringsautomatene på Høyda.

Moss Avis har pratet med flere næringsdrivende på Lilleeng i perioden etter at parkeringsavgiften ble innført. Flere har meldt om nedgang i omsetning.

– Handlet beslutningen om at enkelte leietakere vurderte å si opp?

Det er ingen som har sagt opp, og nå er alle veldig fornøyde, svarer Klevmark.

– Når leietakerne uttrykker misnøye, føler jeg på meg at de er misfornøyd og da tenker på sånne ting selv, forklarer Klevmark rundt oppsigelser.

Moss Avis vet at minst én leietaker leverte en oppsigelse av leieforholdet i forkant av at beslutningen ble reversert. Denne oppsigelsen er nå trukket tilbake.

– Har du hatt mange møter med leietakerne gjennom perioden?

Jeg vil ikke gå inn på detaljer rundt det, for jeg ønsker ikke å ha dialogen med leietakerne gjennom avisen. Men jeg kan si at vi er på eiendommen stadig vekk, sier Klevmark.

– Vi må gjøre en totalvurdering, og det var vanskelig å både innføre og reverse ordningen. Men vi merket på stemningen at det ble feil, og da er det bedre å snu i tide, forklarer Klevmark.

Leietakere: – Vi er selvsagt fornøyde

Ann Kristin Holder ved Actic treningssenter er veldig fornøyd med reverseringen.

– Nå er vi så happy, stråler den daglige lederen.

Hun forteller at det for Actic ble en løsning for allerede noen uker siden, og at både kunder og ansatte er veldig fornøyde med endringen.

Også hos Ringvoll Bedrifthelsetjeneste er gleden stor.

– Vi er veldig positive til endringen, og er fornøyde med at det skjer så raskt. Nå regner vi med at ting blir bra.

Henry Pongo hos Pongos hagesenter er også fornøyd med endringen som skjedde.

– Jeg hadde en hyggelig prat med gårdeieren i dag, og er veldig fornøyd med endringen, forteller han og legger til:

– Det går ikke i 2022 å ta betalt for parkering på et slikt sted.

Pongo kunne forrige uke fortelle Moss Avis at han har gått tilbake i omsetning, og at han var bekymret for å ikke nå målene han hadde satt seg. Nå har fortvilelsen snudd til optimisme.

– Nå er vi tilbake der vi var med parkering, og nå er det bare å brette opp ermene og ta tilbake den nedgangen vi har hatt, avslutter den velkjente hagesenter-eieren.

 

Les originalartikkelen her

Tags: