
05 jan Har flyttet inn i nye lokaler på Lilleeng Helsepark
Moss Avis 05. januar 2019. Av Helge Warberg-Knoll.
Pasient- og brukerombudet flyttet i desember fra Welhavens gate til nye lokaler i Lilleeng Helsepark på Høyda i Moss.
– Leiekontrakten ved de gamle lokalene gikk ut og etter en anbudsprosess landet vi her. Disse lokalene mer tilpasset vår bruk, sier et fornøyd pasient- og brukerombud, Marianne Eek.
Hun synes flyttingen til nye lokaler på Lilleeng har vært spennende og gått veldig fint.
– Vi har hatt et godt samarbeid med byggeprosjektgruppa og har selv fått bestemme alt fra hvor vegger skulle stå, til hvilke farger vi ville ha, sier Eek.
Daglig leder i Lilleeng Helsepark, Finn Grønseth, sier til Moss Avis at han er veldig fornøyd med å få pasientombudet som leietaker. Det blir den første heloffentlige tjenesten i huset.
Mer passende lokaler
Selv om lokalene på 150 kvadrat er noe mindre enn i Welhavens gate, er de mye mer egnet for sitt bruk. Totalt er det fire personer som jobber ved Pasient- og brukerombudets kontor i Østfold.
– Vi har fått et eget samtalerom. Det er for mange mer komfortabelt å ta praten der inne enn over skrivebordet på kontoret, sier Eek fornøyd.
De fleste som kontakter ombudet gjør det via telefon og e-post, men noen møter også personlig opp på kontoret. Andre blir gjerne blir kalt inn til samtale, fordi det i noen tilfeller er mer praktisk å hjelpe der enn over telefon.
– Ofte skjer førstegangskontakt med klientene på e-post, men der kan vi ikke utveksle personsensitive opplysninger. Da ber vi dem ringe oss eller komme til samtale ved behov, forteller Eek.
Vil være mer synlig
Pasient- og brukerombudet hjelper pasienter, pårørende og andre som har spørsmål eller utfordringer i møte med helsevesenet.
Hun håper at flyttingen til Lilleeng Helsepark vil gjøre dem enda synligere blant østfoldinger.
– Helseparken har blitt kjent i Moss og områdene rundt. Det er et sted hvor det er mye folk, sier hun.
Selv om ombudet liker å se på seg selv om et lavterskeltilbud for alle, hvor man kan være anonym og tjenestene er gratis, opplever de likevel at terskelen for å ta kontakt er høy for noen.
Var bekymret for Kalnes
I 2018 mottok Pasient- og brukerombudet i Østfold 926 henvendelser. En økning fra 2017 da tallet var 868.
– Vi oppfatter at det er et behov for oss der ute, sier Eek.
I mars 2018, da pasientombudets årsmelding for 2017 ble offentliggjort, kom det fram at de var bekymret for sykehustilbudet i Østfold.
De oppfattet at det var en betydelig fare for pasientsikkerheten ved Sykehuset Østfold. Det grunnet en rekke henvendelser om forhold på sykehuset og mange medieoppslag om kapasitetsproblemer, korridorpasienter og bemanningsutfordringer.
Eek forteller nå at hun ikke har tatt fatt på årsmeldingen for 2018 ennå, men at de ikke lenger har den samme bekymringen for sykehuset.
– Vi oppfatter at det har blitt gjort tiltak for å bedre forhold på Kalnes og det gjøres mye godt arbeid, sier Eek.
Les også: Flere klager på legen
Det nye året
I 2019 vil pasientombudet ha et særlig fokus på utfordringer innen psykisk helse. Særlig i forhold til hvordan det i kommunene jobbes med tjenester til personer med psykiske helseutfordringer.
– Vi erfarer at det for noen kan være utfordrende å få innvilget det de oppfatter som tilstrekkelig hjelp, sier Eek.