
13 jan Fylket firer ikke: Moss kjemper for å slippe «avsindig krav»
Moss Avis 13.01.2025 av Torgeir Snilsberg
Fylket firer ikke: Moss kjemper for å slippe «avsindig krav»
Østfold fylkeskommune har ikke gitt slipp på kravet om tosidig bussfelt i Ryggeveien fra Melløsparken til nedkjøringen mot E6 på Årvoll.
Kort oppsummert
- Høyda-planen, vedtatt av Moss kommunestyre i juni 2024, er ennå ikke godkjent av fylkeskommunen på grunn av en uenighet om kollektivfelt i Ryggeveien.
- Fylkeskommunen krever et tosidig bussfelt, men Moss kommune foreslår et ensidig og kortere felt for å redusere kostnadene.
- Utbyggerne på Høyda mener at fylkets krav om kollektivfelt vil medføre en ekstrakostnad på en halv milliard kroner, og at det i praksis vil medføre et byggeforbud.
- Moss kommune har bestilt nye trafikkberegninger for å finne en løsning som tilfredsstiller både fylkets krav om trafikksikkerhet og utbyggernes behov.
- Trafikkberegningene skal være ferdige i mars 2025, og Moss kommune håper å finne en løsning med fylkeskommunen før saken fremmes til ny politisk behandling.
Derfor har Høyda-planen, som kommunestyret i Moss vedtok i juni 2024, ennå ikke rettsvirkning – og store utbygginger kan ikke igangsettes.
– Det er et avsindig krav dersom tre utbyggere pålegges å ta hele regninga på en halv milliard for kollektiv-, gange- og sykkelfelt. Det vil i praksis bety et 15 års byggeforbud.
Det sa én av utbyggerne i området, daglig leder Espen Klevmark i Enata Eiendom, til Moss Avis rett etter kommunestyrets vedtak for sju måneder siden.
Vedtaket ville først være gyldig om fylket trakk kravet om kollektivfelt, beregnet å koste over 400 millioner kroner.
Ender regningen på halv milliard, betyr det en ekstrakostnad på i gjennomsnitt 200.000 kroner for hver av de 2500 nye boligene som planlegges på Høyda.
Én kortere bussfil
Også administrasjonen i Moss kommune mente fylkets krav om tosidig bussfelt på hele den 1,5 kilometer lange strekningen var urimelig.
Administrasjonen anbefalte i stedet en plan hvor utbyggerne skal bekoste et bussfelt sørøstover fra Rabekkgata (Kiwi på Høyda) til Høydaveien (Go’bua), grovt kostnadsberegnet til 140 millioner kroner.
Et slikt felt vil være en forlengelse av dagens kollektivfelt fra Høydaveien ned mot Rygge Storsenter.
Denne løsningen ble vedtatt av kommunestyret, med håp om godvilje fra fylkeskommunen.
Gjør nye trafikkberegninger
Et drøyt halvår senere er kommunedelplanen for Høyda imidlertid ennå ikke godkjent av fylket.
– Vi har en pågående dialog med Østfold fylkeskommune vedrørende innsigelsen knyttet til tosidig kollektivfelt i Ryggeveien, sier Moss kommunes direktør for plan, miljø og teknikk Nils Erik Pedersen til Moss Avis nå i januar 2025.
Han forteller at Moss har akseptert at det må gjennomføres nye trafikkberegninger, basert på dagens forhold og basert på at det foreslås 2500 nye boliger på Høyda.
Trafikkberegninger er bestilt og skal etter planen ferdigstilles i løpet av mars.
– Basert på resultatet av analysen vil vi forsøke å komme fram til en enighet med fylkeskommunen før saken fremmes til ny politisk behandling i kommunen og fylket, sier Pedersen.
Mye trafikk
Da Moss Avis i desember fortalte at Ferd har gått sammen med Selvaag om å bygge 800 boliger på den store Skanem-eiendommen i Rabekkgata – og håpet å få en reguleringsplan godkjent allerede i 2025 – var det flere i kommentarfeltene som påpekte trafikkproblemene i området.
– Før dette tillates, må det foretas en stor utbygging av infrastrukturen i byen. Køene er ille nok som de er i dag. Noen bør ta signalet om at Flybussen kutter ut Moss sentrum på grunn av trafikkforholdene, skrev eksempelvis Roger Likvern.
Det er fremkommelighet for buss og hensynet til gående og syklende langs fylkesvei 118, Ryggeveien, fylket krever at ivaretas på en tilfredsstillende måte i den nye Høyda-planen.