Siste nyheter
NYHETER
Enata | Det største boligmarkedet i Østfold: Boligbonanza i nye Moss
1912
post-template-default,single,single-post,postid-1912,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-14.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive

Det største boligmarkedet i Østfold: Boligbonanza i nye Moss

Det største boligmarkedet i Østfold: Boligbonanza i nye Moss

Moss Avis . Av Helge Warberg-Knoll

Den heftige utbyggingen har ført nye Moss til salgstoppen i fylket. For tiden er over 460 boliger til salgs i Moss og Rygge, og med Våler er det 484 boliger. Bråstopp for jernbanen sørover kan bety enda flere boliger i Moss.

Dette skjer bare noen få måneder før Moss og Rygge slås sammen og utgjør et samlet boligmarked. Et kjapt søk på Finn viser at den nye storkommunen har tatt igjen Fredrikstad på denne statistikken. Hvis man tar med Våler også, hvor mange boliger er til salgs inntil mossegrensen, så er det flere boliger til salgs her i regionen.

Byggeboom

Men så har også byggeboomen i distriktet ført til at det er flere boliger enn vanlig for salg. På forsommeren ble første byggetrinn på Sjøhagen Brygge på Kambo lagt ut for salg og interessen for dette prosjektet er kjempestor.

Et annet brennhett utbyggingsområde er siste byggetrinn på Glassverket. Der har også salget vært veldig bra. Tidligere har Høegh Eiendom solgt svært godt på Verket. Nå er planene for ytterligere utbygging i dette storstilte prosjektet godkjent.

Søkkrik investor

På Høyda bygger Enata AS videre ved Rosenvinge Park. Samtidig satser Frimann-gruppen på sitt prosjekt Tribunen ved Melløs stadion. Den tidligere Noblikk-eiendommen like ved er kjøpt av Ferd og her planlegger familien Andresen en stor utbygging.

Med disse planene er det liten tvil om at nye Moss vil være et tyngdepunkt i boligmarkedet i årene som kommer. Det underbygges også av at det nå er full stans for utbyggingen av Østfoldbanen sør for Moss.

Milliardsluk i nedre Glomma

Strekningen videre fra Råde til Fredrikstad og Sarpsborg blir nemlig svært dyr. Den tidligere prislappen på ca. 8,5 milliarder har økt til hele 29 milliarder. Dermed må planene vurderes på nytt.

– Det er klart at dette er negativt for nedre Glomma-regionen, sier Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret.

– Denne interCity-utbyggingen er jo viktig for et felles arbeids- og boligmarked fra Oslo og videre langs østsiden av Oslofjord-regionen.

Fortrinn for Moss

– Imidlertid går jo arbeidet med ny jernbane sin gang i Moss. Den skal åpne i 2024. Dermed kan jo dette gi Moss et fortrinn framfor de andre byene i fylket. Det er jo svært mange byggeprosjekter på beddingen i byen allerede.

Statistikk fra Prognosesenteret viser at det ble satt i gang bygging av 572 boliger i Moss og Rygge i 2018.

– Disse tallene viser at store eiendomsutviklere som Ferd, Selvaag og Høegh Eiendom tror på boligmarkedet i Moss, som også drar fordel med å ligge så nær Oslo. Det er klart at en god jernbaneforbindelse er viktig i en slik sammenheng, sier Øye.

Tror ikke på overoppheting

– Men frykter du at det kan bli bygget for mange leiligheter i Moss med denne utbyggingstakten?

– Nei, disse prosjektene gjøres i etapper og man selger en viss andel før spaden settes i jorda.

Ordfører Hanne Tollerud påpeker at den gigantiske kostnadssprekken på ca. 20 milliarder for jernbaneutbyggingen til Fredrikstad og Sarpsborg kan bety en langvarig utsettelse av disse planene.

– Det sier jo jernbanedirektør Kirsti Slotsvik selv. Dermed kan det skje at vi kommer til å få et enda større trykk i boligmarkedet i Moss enn tidligere antatt, understreker Tollerud.

Les originalartikkelen her