Siste nyheter
NYHETER
Enata | Ønsker førerløse busser mellom Høyda, sentrum og Verket
1877
post-template-default,single,single-post,postid-1877,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode_grid_1300,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-14.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Ønsker førerløse busser mellom Høyda, sentrum og Verket

Ønsker førerløse busser mellom Høyda, sentrum og Verket

Moss Avis . Av Torgeir Snilsberg

Høyda Utvikling håper at politikerne finner midler til et forprosjekt for førerløse elbusser fram og tilbake mellom Høyda, Moss jernbanestasjon, Moss sentrum og Verket.

– Vi sendte Moss kommune en søknad om 250.000 kroner til et forprosjekt i begynnelsen av oktober, men jeg ser at rådmannen dessverre ikke har lagt dette inn i sitt budsjettforslag, sier leder Finn Grønseth i gårdeierforeningen Høyda Utvikling og fortsetter:

– Nå skjer det en ekstremt sterk utvikling både på Høyda og på Verket, og sammen med trafikkproblemene i Moss og den rivende teknologiske utviklingen, har vi veldig tro på at selvgående busser mellom Verket og Høyda via sentrum kan bidra positivt. Vi er i hvert fall spent på hva et slikt forprosjekt kan gi av svar og muligheter.

– Må ha kunnskap

– Moss kommune er jo i ferd med å legge seg på en grønn linje, og de strammer inn på P-tilbudet. Dette underbygger ytterligere behovet for en slik busslinje, slik at folk raskt og enkelt kan forflytte seg langs denne ruten.

– Vi ønsker et tilbud tilpasset brukerne, med kortest mulig kjørestrekning, hyppig frekvens og en akseptabel pris, som gjør at linjen blir et reelt alternativ til egen bil både på dag- og kveldstid. Men det hjelper ikke å tro, man må vite. Og derfor ønsker vi et forprosjekt. Skal dette bli en realitet, må vi gjøre et grundig forarbeid, erkjenner lederen i Høyda Utvikling.

Prøvefase på Kongsberg

Teknologien på førerløse busser er i stor utvikling, og i oktober ble det startet et prøveprosjekt med førerløs buss på Kongsberg.

– Der går bussen foreløpig bare en runde på et par hundre meter og kjører i 15 kilometer i timen. Men førerløse kjøretøyer er i utvikling, framgangen kan skje fort, og Moss bør være med på dette, framholder Grønseth.

– Samtidig er ingen byer like, derfor må hver enkelt by ha sitt eget opplegg. Og slik sett trenger vi et forprosjekt for Moss, fortsetter han, og ser entusiastisk for seg en utvidelse i andre retninger i Moss, og også muligheter for å bestille førerløse biler for lokal persontransport.

ØKT avventer

Busslinjen Grønseth forfekter vil kunne bli et tilskudd til – men også en mulig konkurrent for – busstilbudet Østfold Kollektivtrafikk (ØKT) nå planlegger i Moss og Rygge, og som ventelig settes i drift neste år.

ØKT har ansvaret for og rettighetene til kollektivtransport i Moss, og direktør Børre Johnsen i ØKT ønsker på sparket tirsdag ikke å uttale seg om Grønseths idé.

Politisk applaus

– Varaordførerne i Moss og Rygge, Benedicte Lund (MDG) og Finn-Erik Blakstad (Venstre), uttalte seg svært positivt til å gjøre en forundersøkelse for en slik førerløs busslinje under Høydakonferansen i september, påpeker Finn Grønseth.

Les originalartikkelen her